vrijdag 6 januari 2017

Jeugdjournaal-presentatrice Welmoed Sijtsma: Terugkijken op 2016 en vooruitblikken op 2017


Jeugdjournaal-presentatrice Welmoed Sijtsma: Terugkijken op 2016 en vooruitblikken op 2017


Het einde van het jaar nadert en daarom blikken wij deze maand met bekende Nederlanders en social influencers terug op het afgelopen jaar. Deze week is het de beurt aan Welmoed Sijtsma, de spontane en bloedmooie presentatrice van het NOS Jeugdjournaal.

Wat was je ‘wtf-moment’?

Welmoed Sijtsma: “Begin dit jaar was ik samen met Sandra, een goede vriendin van me, aan het reizen door Maleisie. We liepen het hostel uit om wat te gaan eten toen een jongen uit ons hostel vroeg of hij met ons mee kon eten. Wij dachten: prima, gezellig kom er maar bij. Hij gaf aan dat hij wel een leuke plek wist, dus wij z’n drieën in een taxi. Eenmaal aangekomen op de plek van bestemming kregen we al een beetje een raar gevoel. Het was namelijk nogal een romantische setting. Het enige wat we zagen was een gedekt tafeltje op een steiger aan het water met kaarslicht. Toen we naar dat tafeltje liepen zagen we daar een jongen zitten. Had die gast uit ons hostel dus stiekem een double date geregeld. Zaten we daar in onze backpackeroutfits met allebei een vriendje thuis. Als klap op de vuurpijl kwam er ook nog een bandje romantische hitjes voor ons zingen. Oh mijn god, dat was zo super ongemakkelijk!”

Wanneer heb je voor het laatst gehuild in 2016?

Welmoed Sijtsma: "Toen één van mijn beste vriendinnen vertelde dat ze zwanger is. Een meisje. Tranen van geluk dus."

 Wat is je mooiste herinnering van 2016?

"Op mijn verjaardag organiseerden mijn vriendinnen een suprisefeest voor me bij Woodstock op Bloemendaal. Jungle by Night trad op en heel veel mensen hadden de moeite genomen om een kaartje te kopen en te komen. Zelfs van ver. Die middag en avond met de voetjes in het zand, fijne muziek en omgrind door al die fijne mensen was fantastisch. Ik heb de hele dag met een bizar grote glimlach rondgelopen. Wat een verrassing. En natuurlijk het moment dat mijn ex-vriend Erik en ik weer verkering kregen op 1 januari. Ik had het twee jaar daarvoor, na een relatie van vijf jaar, uitgemaakt en kwam er in die periode achter dat ik toch het liefst met hem en bij hem wilde zijn. We zagen elkaar inmiddels alweer een poosje en ik wist dat ik heel erg mijn best moest doen om hem terug te winnen, aangezien ik het had uitgemaakt. Precies om twaalf uur tijdens het vuurwerk heb ik hem gevraagd of hij alsjeblieft weer verkering met me wilde. Hij zei ja!”

 Ik heb voor het eerst in 2016…..?

“Ik heb voor het eerst in mijn leven in een serie (Zappmissie, red.) gespeeld. Ik speelde een non en dat was ontzettend leuk om te doen, maar wel echt moeilijk zeg. Ik had gehoopt dat ik een talent voor acteren in mezelf zou ontdekken, maar dat was absoluut niet zo haha. Op commando bang, verbaasd en geschrokken kijken is echt niet makkelijk hoor. Nee, actere is niet voor mij weggelegd. In een kinderserie spelen, zoals deze, misschien wel maar voor de wereld is beter als ik niet in films ga spelen.”

Wat was je beste aankoop?

Welmoed Sijtsma: “Mijn nieuwe auto, een prachtige mooie witte Seat Ibiza. Die auto was heel erg nodig, want met mijn oude stond ik de afgelopen weken wel honderdduizend keer midden in de nacht met pech langs de weg wachtend op de ANWB. Ik ben trouwens ook heel erg blij met de drie tutu’s die ik dit jaar heb gekocht. Ik ben gek op tutu’s en vind het dan ook fantastisch dat ze weer in de mode zijn.” 

 Welk nieuwsmoment staat je het meeste bij?

"Op dit moment nemen we de jaaroverzichten van 2016 op en daarin komen alle belangrijke nieuwsgebeurtenissen voorbij. Voor mij persoonlijk staat de overwinning van Trump me het meest bij. Als journalist wil je dan gewoon aan het werk zijn."

Aan welke Instagram-peroonlijkheid heb jij je het meest geërgerd?

Welmoed Sijtsma: “Van die mensen die zich presenteren als een fitgirl of fitboy. Dat vind ik irritant, omdat ik er dan de hele tijd aan herinnert word dat ik ook moet gaan sporten. Wat ik vervolgens dan weer niet doe.”

 Welk feestje van afgelopen jaar zou je nog wel eens over willen doen en waarom?

"Dat suprisefeest dus. Omdat het fantastisch was."

Aan welk liedje heb jij de meeste herinneringen dit jaar?

Welmoed Sijtsma: "Niet één lied, maar eigenlijk aan alle liedjes in mijn bubbeling-hitjes-lijst. Die is zo fijn fout."

Aan welk tv-programma zou jij volgend jaar willen meedoen?

“Wie is de Mol. Ik denk niet dat ik een hele geschikte kandidaat ben omdat als ik thuis kijk al weinig van die spellen snap. Maar het idee om in een soort van mindfuck te zitten en allemaal toffe spellen te gaan doen, spreekt me heel erg aan. Ik houd namelijk super veel van spelletjes.”

Wat gun jij jezelf volgend jaar?

Welmoed Sijtsma: “Een fijn en betaalbaar koophuis vinden in Amsterdam."

1 opmerking:

  1. Hoi, welmoed. Het is een feit dat het verspreiden van het coronavirus een hoog reproductiegehalte heeft. Ik vindt de huidige maatregelen correct. Het enige waar ik bang voor ben is de economische afbraak van ons opgebouwde zakelijke systeem. De 1.5 meter afstand, de werkvloeren dienen aangepast te worden en er kan veel gedaan worden vanuit huis. Deze economische ommezwaai zal zich nog in de toekomst moeten bewijzen waarvan ik bij lange na nog niet zeker ben of we het niveau van voor de uitbraak op korte, of zelfs middellange termijn terug gaan zien. Ik heb rondom mij heen nogal wat zakelijke relaties zitten welke op dit moment in een financiële recessie dreigen te komen. Het is dan ook te hopen dat op dinsdag 21 april 2020 Mark Rutte zakelijk wat meer vrijheden zal aankondigen zodat de middenstand en middelgrote bedrijven weer een aanzienlijke bron van inkomsten kunnen genereren. Als de Intelligente lock down te lang blijft duren, lijdt de staatskas ook aanzienlijke schade op. Onze spaarcenten ( belastingen ) zijn nu welkom voor steun maar de opbouw van deze staatskas zal een ieder voelen in de portemonnee. Ik heb wel veel respect o.a. voor allen die in de verzorgende sector werkzaam zijn en diegene welke op dit moment het vervoer van goederen in de lucht houdt. Nederland is een klein landje maar is inspirerend, efficiënt, creatief en loyaal. Deze elementen zorgen er voor dat we deze crisis hopelijk weer snel te bovenkomen. Belangrijk is nu om véél lering te trekken uit deze uitbraak en zo snel als mogelijk, maar wel goed uitgetest, een antivirus te ontwikkelen zodat een dergelijke pandemie niet nogmaals de wereld raakt. Met betrekking tot de ontwikkeling van APP's ben ik heel terughoudend. Niet voor de persoonsgegevens welke kunnen uitlekken, maar de efficiëntie die het zou moeten opleveren. Ik denk dat de verwachting hoger is dan de praktijk zal uitwijzen.

    BeantwoordenVerwijderen