vrijdag 13 januari 2017

Welmoed Sijtsma krijgt met Lucas van de Meerendonk nieuwe collega bij NOS Jeugdjournaal


Welmoed Sijtsma krijgt met Lucas van de Meerendonk nieuwe collega bij NOS Jeugdjournaal


Nieuwe presentator voor het NOS Jeugdjournaal

 Lucas van de Meerendonk, bekend als verslaggever van het Zapp Weekjournaal (NOS/NTR), is de nieuwe presentator van het Jeugdjournaal. Hij zal de plek van de eind augustus vertrokken presentator Robbie Kammeijer op gaan vullen.

Voordat Van de Meerendonk bij het Zapp Weekjournaal in dienst kwam, werkte hij ruim twee jaar voor SchoolTV Weekjournaal (NTR). Ook was hij werkzaam als freelancer voor onder andere het NOS Jeugdjournaal, AD, De Rekenkamer van KRO-NCRV en BNN Today op NPO Radio 1.

Van de Meerendonk won in 2015 de Zapp Weekjournaal YNE Award voor het portret dat hij op Lesbos maakte van het 12-jarig meisje Amal en haar familie die gevlucht waren uit Syrië, De journalist interviewde eerder ook bekende personen als Daniel Craig (James Bond), koningin Máxima, Louis van Gaal en Mark Rutte.

Van de Meerendonk: "Dit is voor mij een droombaan. Al vanaf het moment dat ik Journalistiek ging studeren, wilde ik het Jeugdjournaal presenteren. Dus toen ik de kans kreeg, heb ik die gegrepen. Ik hou ervan om nieuwe uitdagingen aan te gaan en voor mij is met name het presenteren een nieuw aspect waarin ik mij graag verder ontwikkel."

Ronald Bartlema, chef NOS Jeugdjournaal zegt: "Lucas kent de doelgroep en de doelgroep kent hem. Hij is ervaren, maar heeft tegelijkertijd zijn journalistieke onbevangenheid behouden. Ik vind dat een van de vele kwaliteiten van Lucas. Hij begon hier heel wat jaren geleden als stagiair en ik ben blij en ook wel een beetje trots dat hij nu het presentatieteam van het Jeugdjournaal met Welmoed Sijtsma komt versterken."

 Lucas van de Meerendonk is de nieuwe presentator van het Jeugdjournaal! Je kent hem waarschijnlijk wel als verslaggever van het Zapp Weekjournaal. Voor dat programma gaat hij al meer dan twee jaar iedere week op pad.

James Bond

De afgelopen jaren heeft Lucas veel bekende mensen geïnterviewd. Hij ging onder andere langs bij koningin Máxima, premier Mark Rutte en de acteur die James Bond speelt.

Droom

Lucas is superblij met zijn nieuwe baan en heeft er heel veel zin in. Als kind wilde hij voetbalcommentator worden of het Jeugdjournaal presenteren. Dat laatste is nu dus gelukt.

Het is nog niet bekend wanneer hij precies begint. Waarschijnlijk zie je hem vanaf maart 2017 naast Welmoed Sijtsma in het Jeugdjournaal.

Utrechter Lucas van de Meerendonk nieuwe presentator Jeugdjournaal

Utrechter Lucas van de Meerendonk (31) is vanaf maart te zien als presentator van het NOS Jeugdjournaal. Van de Meerendonk volgt Robbie Kammeijer op, die overstapte naar Editie NL.

,,Dit is voor mij een droombaan”, zegt Van de Meerendonk over zijn overstap naar het Jeugdjournaal. ,,Al vanaf het moment dat ik journalistiek ging studeren, wilde ik het Jeugdjournaal presenteren. Dus toen ik de kans kreeg, heb ik die gegrepen."

Van de Meerendonk werkte eerder als verslaggever van het Zapp Weekjournaal. Daarvoor werkte hij ruim twee jaar voor SchoolTV Weekjournaal (NTR) en als freelancer voor onder andere het NOS Jeugdjournaal, AD, De Rekenkamer van KRO-NCRV en BNN Today op NPO Radio 1.
YNE Award 2015

Lucas heeft reportages gemaakt in binnen- en buitenland, over onder meer de Amerikaanse verkiezingen en de vluchtelingencrisis in Oekraïne. Met het portret dat hij op Lesbos maakte, van het 12-jarig meisje Amal en haar familie die gevlucht waren uit Syrië, won het Zapp Weekjournaal de YNE Award 2015, een televisieprijs voor de beste reportage van een Europees nieuwsprogramma voor kinderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten