maandag 20 februari 2017

Interview met Jeugdjournaal presentatrice Welmoed Sijtsma


Interview met Jeugdjournaal presentatrice Welmoed Sijtsma

Welmoed Sijtsma op 18 februari 2017 NOS Jeugdjournaal presentatrice met avond nieuws, Zapp NPO3.

Dit is de week van Welmoed Sijtsma (24), het nieuwe gezicht van het NOS Jeugdjournaal. Vrijdag presenteert zij voor de eerste keer het jeugdnieuws, als opvolger van Milouska Meulens. De Friese Sijtsma verruilde haar woonplaats Amsterdam voor Hilversum.

Volgende week is je eerste uitzending van het Jeugdjournaal. Spannend?

Welmoed Sijtsma: “Het is die dag ook mijn verjaardag. Spannend dat er dan echt mensen naar me kijken, maar ik heb er enorm veel zin in. Ik ben al druk aan het oefenen in de studio met een coach, die me tips geeft over wat er beter kan. Toen ik een van de oefenuitzendingen terugkeek, zag ik dat ik heen en weer stond te wiebelen op mijn hakken. Goed om te onthouden: niet wiebelen. Ik ga er staan en ik ga het gewoon doen. Het komt wel goed, zelfs als ik me verspreek.”

Je hebt veel ervaring voor de camera, je presenteerde al veel voor Omrop Fryslân. Geen redenen voor zenuwen toch?

Welmoed Sijtsma: “Dit is heel anders. Bij Omrop Fryslân is de stijl veel vrijer. Ik mag bij het Jeugdjournaal niet een interpretatie van de autocue geven; als er ergens tien doden zijn, kan ik niet over twaalf beginnen.”

Keek je vroeger ook naar het Jeugdjournaal?

Welmoed Sijtsma: “Het was de gewoonte bij ons thuis om na het eten het Jeugdjournaal aan te zetten. Ik was al jong geïnteresseerd in wat er in de wereld gebeurt en ben ermee opgegroeid. Het is een gek idee dat er nu ook echt kinderen met mij als presentator zullen opgroeien.”

Wilde je toen al presentator worden?

Welmoed Sijtsma: “Toen ik tien was, wilde ik kraamverzorgster worden, want het leek me zo leuk met al die baby’s. Op school merkte ik al wel dat ik het heel leuk vond om spreekbeurten en presentaties te geven, terwijl anderen daar heel zenuwachtig van werden.”

Hoe gaat een werkdag er straks uitzien?

Welmoed Sijtsma: “Ik begin ’s ochtends om half elf met de vergadering, daarin bepalen we wat de onderwerpen van die dag zijn. Dan gaan sommigen op pad en maakt iedereen zijn dingetje. In het begin zal ik me wat meer richten op het presenteren, maar ik ga ook reportages maken en monteren. Sommige vriendinnen van mij vragen zich af wat ik de hele dag ga doen, alsof ik alleen maar opdraaf om even te presenteren. Dat is het dus niet.”

Het Jeugdjournaal is vaak het opstapje naar een carrière als tv-presentator. Is jouw ambitie news anchor van het NOS achtuurjournaal worden net als Annechien Steenhuizen, Sacha de Boer, Eva Jinek en Dionne Stax?

Welmoed Sijtsma: “Daar denk ik nog helemaal niet over na, ik ga eerst maar eens de komende jaren dit doen. Nieuws maken voor kinderen vind ik geweldig. Kinderen zijn een moeilijke, kritische doelgroep die aan de ene kant al veel weet, maar toch niet alle achtergronden kent. Het is een mooi proces om nieuws kleiner te maken en toegankelijk voor kinderen. Ik kan me nog niet voorstellen dat ik nu iets anders zou willen.”

Waarin merk je nog meer dat je journalistiek met en voor kinderen maakt in plaats van voor volwassenen?

Welmoed Sijtsma: “Volwassenen geven soms politiek correcte antwoorden, terwijl kinderen gewoon eerlijk zijn. Ze zeggen wat ze vinden en denken niet na wat anderen ervan zouden vinden. Volwassenen zijn afwegend, vaak krijg je zo’n middenwegantwoord waar je niets mee kunt.”

Ik hoor je nu een beetje jezelf beschrijven. Herken jij jezelf in kinderen?

Welmoed Sijtsma: “Ja, dat klopt wel. Zeg gewoon waar het op staat. Ik ben best wel recht door zee, daarom spreekt deze doelgroep me ook zo aan.”

TEKST LISA PETERS

Bron: http://lisapeters.nl
Het Parool, 5 september 2015.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten