zondag 5 maart 2017

Jeugdjournaal presentatrice Welmoed Sijtsma: presenteren is niet eng, maar lekker


Jeugdjournaal presentatrice Welmoed Sijtsma: presenteren is niet eng, maar lekker

Welmoed Sijtsma op 3 maart 2017 NOS Jeugdjournaal presentatrice met avond nieuws op Zapp NPO3 om 18.45 uur, als alternative rockchick in leren broek.

Interview
 
Ze is blond, jong en spreekt vloeiend Fries. Vanaf september 2015 is Welmoed Sijtsma (24) het nieuwe gezicht van het NOS Jeugdjournaal.

Presentatrice van het Jeugdjournaal, een droom die uitkomt?

Welmoed Sijtsma: ,,Ja, fantastisch, bizar gewoon! Ik loop met mijn hoofd in de wolken. Dit is natuurlijk een droombaan.

En langzaam begint het nu door te dringen. Vorig jaar na mijn NOS-stage solliciteerde ik ook.
 
Ik dacht dat ik presenteren heel eng zou vinden, maar het voelt lekker. Toen werd Robbie Kammeijer gekozen en ook nu had ik geen idee hoe het zou uitpakken. Het kwam echt als een verrassing.''

Hoe vaak gaan we je op tv zien?

Welmoed Sijtsma: ,,Dat weet ik nog niet, het is nog zo vers. Naast het Jeugdjournaal presenteren, blijf ik ook redactiewerk doen.
 
En daar ben ik heel blij mee, want in zelf reportages maken, monteren en muziek kiezen, kan ik zo veel creativiteit kwijt. Alleen presenteren zou ik niet willen.''

Wat is er zo leuk aan werken met en voor kinderen?
 
Welmoed Sijtsma: ,,Bij nieuws gericht op kinderen moet je elke dag bedenken hóe je het brengt, zodat ze het begrijpen, ervan leren maar 's nachts ook nog kunnen slapen.
 
Zat ik zelf nog maar op de basisschool, denk ik soms. Kinderen zijn kritisch, open en denken van alles al te weten. Je moet je in ze kunnen verplaatsen.
 
Dus de ene dag heb je het over de crisis in Griekenland en de andere dag ben je bij het WK rotsduiken.''

Geef je ook iets op voor deze baan?
 
Welmoed Sijtsma: ,,Ik ga stoppen bij Omrop Fryslân, waar ik het fantastisch vond om de provincie in te trekken, met boeren te praten en reportages in het Fries te maken.
 
Ik kom natuurlijk met mijn laarzen uit het weiland. En ik zou in november met een vriendin 8 weken rondreizen in een truck van Kenia naar Zuid-Afrika, wat niet doorgaat.
 
Maar een reis komt wel. Deze baan is een kans die ik natuurlijk grijp.''

Hoe is het om straks misschien herkend te worden?
 
Welmoed Sijtsma: ,,Leuk als kinderen me herkennen. Bij volwassenen zal het wel meevallen, omdat ze niet de doelgroep zijn.
 
En ik hoop natuurlijk dat ik weg kan blijven als grappig of blunderend item in De TV Draait Door.''

Geen opmerkingen:

Een reactie posten